Veelgestelde vragen​

Veelgestelde vragen als ‘Naar een diëtist of gewichtsconsulent’ over De Afweging, gewichtsconsulenten en mijn werkwijze.

Je bent geregistreerd als gewichtsconsulent, wat doet een gewichtsconsulent?

Een gewichtsconsulent adviseert, begeleidt en motiveert gezonde mensen (mensen zonder ziektes waarvoor men een speciaal dieet moet volgen) met gewichtsproblemen (zoals over- of ondergewicht) of voedingsvragen naar een gezond eet- en leefpatroon. Naast informatie en tips over gezonde voeding en voldoende beweging, is het vooral belangrijk dat de cliënt leert hoe hij/zij gemakkelijk blijvende leefstijlveranderingen kan maken zodat het gewicht nooit meer een onhandelbaar probleem zal zijn.

De beroepsnaam gewichtsconsulent is niet beschermd en iedereen mag deze gebruiken. Let er daarom op dat je een gewichtsconsulent kiest die is aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulten Nederland (BGN). De BGN stelt eisen aan opleiding, bijscholing en uitvoering van het vak.

 

Naar een gewichtsconsulent of naar een diëtist?

De gewichtsconsulent is de aangewezen specialist voor bijna iedereen die wil afvallen naar een gezond(er) gewicht, een gezonde(re) leefstijl wil of met overige voedingsvragen worstelt. 

Mijn eigen ervaringen en de ervaringen die ik van mijn cliënten hoor die bij een diëtist gelopen hebben zijn dat een diëtist vooral gericht is op het ‘wat’. Dus wat moet jij (niet meer) eten om je doel te bereiken. Een gewichtsconsulent richt zich (een goeie tenminste) daarnaast ook op het ‘waarom’ en het ‘hoe’

Een voorbeeld van ‘waarom’: 

Stel je eet nu te weinig groente. Waarom eet je weinig groente? Lust je het niet? Wist je niet dat 200 gram elke dag het advies is? Kan je het niet lekker klaarmaken? Heb je het vaak niet in huis en sla je het dan maar over? Lusten je kinderen bijna geen groente en sla je het zelf dan ook maar over? Vind je het te duur? 

Een voorbeeld van ‘hoe’: 

Je eet nu te weinig groente. Hoe zouden we je groente-inname kunnen verhogen? Heb je hier zelf ideeën over? Wil je dit überhaupt wel? Heb je groente-inspiratie-recepten nodig? Lukt het bereiden en in  huis hebben beter met de juiste apparatuur? Moet je misschien een (grotere)vriezer aanschaffen, of een magnetron? Wil je wel rauwkost eten maar schaam je je daarvoor op je werk?

Je ziet al dat het ‘wat’ eigenlijk het simpelste onderdeel is. Terwijl de ‘waarom’ en de ‘hoe’ veel meer doorvragen vergt. Dat doorvragen gebeurt niet in een standaard diëtisten-consult.

Heb je een gezondheidsprobleem zoals diabetes of een voedselallergie waarvoor je een medisch specifiek dieet moet volgen dan is een diëtist de aangewezen persoon. In deze zin wordt met het woord dieet bedoeld; een voedingspatroon dat om medische redenen aan specifieke eisen moet voldoen. Let op, dit is niet zwart/wit. Neem contact met mij op als je wegens gezondheidsredenen twijfelt tussen de begeleiding door een gewichtsconsultent of een diëtist. 

Ik ben veganist, passen jouw voedingsschema's en afslankplannen dan wel?

JA! Volmondig JA! Binnen de opleiding gewichtsconsulent is apart aandacht besteed aan een veganistisch voedingspatroon. Ik weet waar ik op moet letten zodat jij zoveel mogelijk alles binnen krijgt dat je nodig hebt.

Zeker als je gaat afvallen kan het zijn dat er tekorten ontstaan in je micronutriënten (vitamines, mineralen). 

Ik reken voor jou na of je binnenkrijgt wat je nodig hebt. En kan je adviseren over het slikken van supplementen als veganist.

Als veganisme geen probleem is, geldt dat natuurlijk ook voor vegetariërs,

Mag een gewichtsconsultent alleen cliënten begeleiden met overgewicht (BMI < 30)?

Dit lees ik veel op internet en ik kan er kort over ziijn: DIT IS NIET JUIST.

In de richtlijnen van de BGN wordt geen minimum of maximum BMI genoemd, waarbij een gewichtsconsulent mensen mag begeleiden.

Maar:

Sommige zorgverzekeraars kunnen wel een minimum of maximum BMI stellen voor begeleiding door een gewichtsconsulent.

Als iemand obesitas heeft (BMI > 30 kg/m2 ), is er een grotere kans op lichamelijke aandoeningen waarbij een aangepast dieet nodig is. Daarom zal een goede gewichtsconsulent aan een persoon met een BMI van 30 kg/m2 of hoger, vragen om contact op te nemen met zijn/haar huisarts voor een gezondheidscontrole. Wanneer de huisarts instemt met begeleiding volgens de Richtlijnen Goede Voeding bij een gewichtsconsulent, kan de gewichtsconsulent deze cliënt begeleiden

Ik heb hoge bloeddruk, mag ik dan wel begeleid worden door de gewichtsconsulent?

Er zijn grenzen aan wie in aanmerking komt voor begeleiding door een gewichtsconsultent en wie beter af is bij een diëtist of misschien zelfs een arts.

Wat is hoge bloeddruk eigenlijk? Dit is een bovendruk > 140 mmHg en/of onderdruk > 90 mmHg bij volwassenen en Bovendruk > 160 mmHg en/of Onderdruk > 90 mmHg bij ouderen (65+).

Mijns inziens is er geen sprake van een medische reden waardoor de voeding van iemand met een hoge bloeddruk aan specifieke eisen zou moeten voldoen. In Nederlands wordt aan iedereen met dergelijke bloeddruk namelijk medicatie voorgeschreven en geen dieet.

Dat maakt dat mensen met een hoge bloeddruk gewoon in aanmerking komen voor begeleiding door een gewichtsconsulent. 

Wanneer er sprake is van een buikomtrek van meer dan 94 cm bij mannen en meer dan 80 cm bij vrouwen in combinatie met verhoogde bloeddruk ( dat is een bloeddruk gelijk aan of meer dan 130/85 mmHg (systolisch en diastolisch) of behandeld voor arteriële hypertensie) kan er sprake zijn van metabool syndroom.

Metabool syndroom kan een uitsluiting zijn voor begeleiding door een gewichtsconsulent. De gewichtsconsulent verwijst je in dit specifieke geval dan ook door naar je huisarts voor een gezondheidscheck op triglyceriden, HDL-cholesterol en bloedsuiker.

Hoeveel val ik af tijdens jouw 3 maanden traject?

Nee, hier trap ik niet in. Geen beloftes van 5 kilo in 1 of 2 of 3 maanden! Ik heb wel een richtlijn:

Gemiddeld genomen ga je op een calorie-tekort van 500 calorieën eten gedurende het traject. Hiermee creëer je een energietekort wat gelijk staat aan ongeveer een halve kilo vet verliezen per week.

Ben je man, heb je relatief veel overgewicht, ben je groot, ben je gespierd, ben je sportief? Dat zijn allemaal indicaties/eigenschappen die er voor zorgen dat je waarschijnlijk meer dan een halve kilo per week kunt afvallen.

Ben je een kleinere dame die niet zo actief is (geweest) en dus niet zo veel spiermassa heeft? Dan kan het gemiddeld gewichtsverlies op minder dan een halve kilo per week uitkomen.

Bij de intake is duidelijk hoe jouw lichaamssamenstelling is en daarmee ook hoeveel jij kunt afvallen binnen de periode van het traject. Dan nog kan ik geen garanties geven want je zult het zelf waar moeten maken. Ik kan niet bepalen wat jij eet. Ik kan je wel helpen bepalen wat handig is om te eten, hoeveel, en je helpen dingen te laten staan die jouw afslankdoel in de weg staan.

Gebruik je een afslank-app?

Nee. Dat wil zeggen, alleen een algemene, publiek toegankelijke app waarin jij je voeding gaat registeren. Dit gebeurt via de Eetmeter app van het Voedingscentrum.

Ik vind dat er al genoeg apps op afslank-gebied bestaan. In alle prijsklassen en kwaliteit.

Waar ik me op toeleg is juist de persoonlijke begeleiding. Iedere sessie weer een half uur met jou, doornemen hoe het ging, waar nog verbetering mogelijk is of misschien moeten we het plan wel bijstellen?

Ook mijn online begeleiding werkt volgens dit principe. Want apps waarbij je het zelf uit moet zoeken, zijn er al genoeg. En wie houdt jou er aan om je aan die app te houden? Daar ben ik ook voor. Het is niet het meest diepzinnige onderdeel van mijn werk maar als jij weet dat je binnenkort weer gewogen wordt… Dat kan net die push zijn om die reep in de supermarkt te laten liggen.

 

Verkoop je afslankproducten?

Nee, ik ben er 100% van overtuigd ben dat iedereen met gezonde voeding en voldoende beweging op zijn of haar gezonde gewicht kan komen en blijven. Je heb hier geen dure “wondermiddelen” voor nodig. Daarnaast, als deze echt zouden werken, dan bestond overgewicht toch zeker niet meer?

Betaalt mijn ziektekostenverzekering (een deel)?

Dit is voor jou misschien wel de belangrijkste van de Veelgestelde vragen over De Afweging en werkwijze. Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) waardoor je bij een toenemend aantal verzekeraars een gedeelte of zelfs alles vergoed kan krijgen via de aanvullende verzekeringen. Dit gaat niet van je eigen risico af. Kijk hier of jouw verzekering er bij zit

Let op: Sommige zorgverzekeraars kunnen wel een minimum of maximum BMI stellen voor begeleiding door een gewichtsconsulent. 

Wil je er zeker van zijn dat jouw zorgverzekeraar de gewichtsconsulent vergoedt dan adviseer ik je dit van te voren met jouw ziektekostenverzekering te bespreken. En ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Voor een bezoek aan de gewichtsconsulent is geen doorverwijzing door een huisarts nodig. De gewichtsconsulent wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering en gaat dus niet van je eigen risico af. Over het algemeen geldt dat alleen de wat hogere aanvullende pakketten deze vergoeding in hun pakket hebben. Maar er is een trend naar een uitgebreidere dekking ook in de minder uitgebreide pakketten!

Elders behandel ik de vraag ‘Moet ik naar een diëtist of gewichtsconsulent?’Het is goed om je te beseffen dat de diëtist vergoed wordt uit het basispakket en dus van je eigen risico af gaat. De gewichtsconsulent gaat uit het aanvullende pakket en gaat dus niet van je eigen risico af.

Schrijf je een dieet voor?

Nee, door steeds terug te vallen op het maken van gezonde voedingskeuzes, heb je geen “dieet” nodig om op jouw streefgewicht te komen. Mijn mening is wel dat je durende een periode calorieën telt om een bewustzijn te creëren over hoeveel je normaal gesproken eet., Het is ook belangrijk WAT je eet. Ik raad ook aan te veel vet of koolhydraten te mijden tijdens de periode van gewichtsverlies. Ik werk met volledige voedingsmiddelen, dus shakes en pillen horen niet thuis in mijn werkwijze. Als jij deze al gewend bent te gebruiken hoef je daar ook weer niet meteen mee te stoppen, we kunnen kijken naar alternatieven voor jouw shakes of pillen. Je krijgt een voorbeeld dagmenu en voldoende uitleg om het gemakkelijker te maken om gezondere voedselkeuzes te maken. 

Waarom is het beter om niet te snel af te vallen?

Afvallen door middel van een crash-dieet (een vorm van diëten die er op gericht is snel gewicht te verliezen) is slecht voor je in de zin dat je lichaam zich aanpast aan het feit dat er VEEL te weinig voedsel binnenkomt. Je lichaam zal spaarzamer om leren springen met de energie die het wel ontvangt. Als je daarna weer je gewone aantal calorieën zou gaan eten kom je aan omdat je lichaam efficiënter is geworden door het crash-dieet. Dit is het zogenaamde JoJo-effect.

Rustig afvallen (0,5 – 1 kg per week), met gezond eten en voldoende beweging is de meest comfortabele manier van afvallen én de manier met de grootste kans op blijvend resultaat

Een BGN-gewichtsconsulent zal je nooit op een crashdieet zetten want dit is niet te verenigen met de Richtlijnen Goede Voeding waar de BGN-gewichtsconsulent zich aan heeft te houden.

Een diëtist mag en kan wel een crash-dieet voorschrijven maar doet dit eigenlijk alleen als een patiënt zeer veel overgewicht heeft en acuut moet afvallen. Bijvoorbeeld in het geval van een dringende operatie waarvoor een bepaalde bovengrens voor de BMI van de patiënt geldt.

Elders behandel ik de vraag ‘Moet ik naar een diëtist of gewichtsconsulent?’Het is goed om je te beseffen dat als jij met spoed om medische redenen veel MOET afvallen je daarvoor bij een diëtist moet zijn.

 

Mail of contact mij als je iets mist hier onder veelgestelde vragen over De Afweging en werkwijze.

Veelgestelde vragen als ‘Naar een diëtist of gewichtsconsulent?’

Contact

 

De Afweging

Kerklaan 17

1241 CJ Kortenhoef

06 52 411 355

info@deafweging.nl

 

KVK: 76276694

Rekeningnummer:

NL06 INGB 0008 1690 58 o.v.v. De Afweging

Openingstijden

  

Op afspraak is alles mogelijk

Nu ook online programma’s afvallen

 

Stel je vraag

 
Reactie binnen 2 werkdagen.
Deel via
Shopping Basket