Afvallen; 3 dingen die je moet doen en 3 dingen die je moet laten.

Afvallen; 3 dingen die je moet doen en 3 dingen die je moet laten.

Het kan je niet zijn ontgaan, we zitten middenin een pandemie. Hoewel ouderen heviger getroffen worden blijft ook de groep jongeren het gezondheidsleed niet bespaard. Ik heb het natuurlijk over overgewicht. En dan zitten we ook nog met dat vervelende virus!

Toch erger ik mij er vaak aan als mensen Corona de schuld geven van hun overgewicht. Want van binnen zitten word je niet dik. Van binnen zitten en te veel eten dan weer wel. En, nog even over dat binnen zitten… wandelen is niet verboden, rek en strek oefeningen doen mag ook gewoon. Gooi daar wat spierversterkende oefeningen bij en dat is genoeg om fit te blijven.

Dit stukje tekst hierboven bevat al een aantal do´s and dont´s, maar ik zal ze hieronder op een rijtje zetten.

Waarschuwing; als je nog niet in de ‘change’-fase zit kan onderstaande misschien hard aankomen.

Afvallen; De Dont´s

Jezelf zielig vinden of de slachtofferrol innemen

De één kan alles eten zonder aan te komen (zo lijkt het voor jou in ieder geval). Maar jij bent niet zo gezegend geboren. Het is niet voor jou weggelegd. Ik ga mee in deze redenatie tot en met het punt dat er verschil is in aanleg voor het ontwikkelen van overgewicht. Maar niemand hoeft daadwerkelijk te dik te zijn. Voor die groep die aanleg heeft geldt simpelweg dat ze wat harder hun best moeten doen dan iemand met een gezegende stofwisseling. De vraag is, gooi je dan bij voorbaat de handdoek in de ring of zeg je tegen jezelf ‘ik heb ook recht op een gezond, fit en bijpassend lijf!’. Voor mij was dat laatste echt een eye-opener. Niemand zegt dat het makkelijk wordt maar je hebt altijd een keuze!

“Don’t reward yourself with food, you are not a dog”

Erg he deze?! We troosten onszelf vaak met eten, zien het als beloning voor ons harde werken, als troost voor ons verdriet, als kalmering bij stress of als afleiding bij verveling. Er zijn tal van onderliggende redenen voor emotie-eten of overeten. Al deze redenen verdienen een andere oplossing dan eten. Temeer omdat eten geen oplossing is. Om met deze voorbeelden te spreken; Moe van je harde werk? Ga vroeg naar bed. Verdrietig? Praat erover met een goede vriend. Gestrest? Maak een lekkere wandeling. Verveeld? Maak nog een lekkere wandeling.

Naar een ander kijken

Ach, wat maak ik me druk, de buurvrouw is nog veel zwaarder dan ik en die kan het kennelijk ook niets schelen.’ ‘Mijn pubers vreten alles wat los en vast zit zonder aan te komen, het is niet eerlijk, dan maar dik.’ Maar ho! Jij bent niet de buurvrouw of een puber. Jij bent jij. Wat mensen ook vinden over jouw gewicht of wat jij ook vindt van andermans gewicht. Jij hebt het recht om jouw plan te trekken.

Afvallen De Do´s

Kijk naar je echte motivatie om af te vallen

En probeer die motivatie om hoog te halen als je een lastig moment hebt. Want wil je weer in je badpak durven of zit er meer achter? Wil je misschien gewoon gezond zijn? Wil je de cyclus van ieder jaar een kilo er bij doorbreken? Of wil je de controle terug? Schrijf het op. Plak het op de koektrommel, op de ijskast, in je agenda.

Je calorie-inname beperken

Beperk je calorie-inname tot je caloriebehoefte voor onderhoud minus 500 calorieën. Huh, wat? Klinkt technisch he? Maar het is doodsimpel.

  • Je begint met bijhouden wat je normaalgesproken allemaal eet. Doe dit een paar dagen. Bijhouden kan in allerlei apps. Ikzelf vind de Eetmeter van het voedingscentrum erg fijn want die is gericht op de Nederlandse markt
  • Ondertussen reken je uit wat jij zou moeten eten om op gewicht te blijven. Doe dit met de volgende formule op bijv deze pagina
  • Neem je totale caloriebehoefte per dag en trek er 500 calorieën van af. Lees hier meer over die magische 500 calorieën. Dat ga jij dagelijks eten om een halve kilo per week af te vallen. Eenmaal weer op gewicht? Ga nog een keer naar die pagina. Reken de formule opnieuw door en voilà je weet hoeveel je kan eten om op gewicht te blijven. Ik kan er duur over doen maar dit is exact de werkwijze die ik zelf ooit gebruikte en nu in mijn praktijk hanteer.

Hou je er aan

En hoe weet je nou of je niet te veel of te weinig eet? Juist, je blijft wat je eet bijhouden in de app tot je weet hoeveel jij mag eten om die halve kilo per week af te vallen. Meer lezen over bijhouden wat je eet.

Je ziet, ik heb het helemaal niet over het mijden of juist eten van bepaalde voedingsmiddelen gehad. Verwachtte je dat? Ik heb het er niet over omdat dat niet het belangrijkste is. Motivatie en begrijpen waar je mee bezig bent zijn veel belangrijker. WAT je dan gaat eten dat laat ik aan jou. Toch een hint nodig? Eet het liefst een beetje gezond met vezels en vitamines, maar dat is allemaal al voor jou uitgedacht en dat heet de Schijf van Vijf.

Deel via
Tags: No tags

One Response