crash-dieet: altijd een slecht idee

Een crash-dieet is altijd een slecht idee

Spelregels

De belangrijkste spelregel van afvallen is simpel; “Eet een periode minder calorieën dan je verbruikt en je valt af”.

De regel die ik er altijd direct onder plak is; “Gezond afvallen gaat in een tempo van een halve tot een hele kilo gewichtsverlies per week”.

Men slaat dan vaak direct aan het rekenen. Als ze 10 kilo kwijt willen schrikken ze dat ze daar misschien wel 20 weken mee bezig zullen zijn om dit te bereiken.

Omdat ze razendsnel willen afvallen, trappen veel mensen in de val van strenge (crash) diëten. Je kent ze wel, die reclamespreuken van ‘gegarandeerd 2 kilo per week’ afvallen. Geloof mij, dit kan je alleen bereiken als je maar heel weinig eet.

Om in een week 2 kilo vet kwijt te raken moet je die week ruim 15.000 calorieën minder binnen krijgen dan je verbrandt. Neem een man die 2500 calorieën per dag verbrandt dan blijven er in dit voorbeeld maar 300 calorieën over per dag die hij mag eten om die 2 kilo kwijt te raken, iedere week.

 

Waarom werken crash-diëten vaak niet op de lange termijn?

Er zijn meer dan 3 redenen om uit de buurt te blijven van crash-dieten, maar dit zijn de belangrijkste.

Je hebt niets geleerd

Stel dat deze man in ons voorbeeld in een ruime maand 10 kilo afvalt. Mooi! Goed voor hem! Maar, in die maand is er niets wezenlijks veranderd aan zijn eet- of leefpatroon. Als hij 300 calorieën per dag eet is dat geen patroon wat je de rest van je leven wilt of zou kunnen volhouden. Als deze man eenmaal weer op gewicht is, na zijn crash-dieet, gaat hij eten zoals hij het gewend was. En dat is een eetpatroon dat tot het overgewicht geleidt heeft in de eerste plaats. Zo ontstaat het jojo-effect.

Je lichaam leert zuiniger omspringen met energie

Een tweede reden waarom crash-diëten niet werken. Als je slechts +/-500 calorieën per dag eet denkt je lichaam dat er voedselschaarste is. Het lichaam schrikt en gaat in de nood- of spaarstand zodat het het zo lang mogelijk kan uithouden in deze nieuwe omgeving van schaarste. Er is natuurlijk helemaal geen echte schaarste. Als jij 10 kilo bent afgevallen ga je weer ‘gewoon’ eten maar je lichaam heeft de schaarste wel onthouden. Dit overkomt mij geen tweede keer denkt het lichaam en het blijft voor eeuwig een beetje beter voorbereid op nieuwe schaarste door efficiënter om te gaan met de calorieën die het binnenkrijgt.

Je lichaam verliest spiermassa

Tenslotte, als je zo weinig eet als bij een crash-dieet het geval is, dan verlies je niet alleen vet maar ook spierweefsel. Spierweefsel verbrandt energie, vet niet. Dus als je klaar bent met afvallen heb je een lichaam over dat minder energie verbruikt met haar spiermassa dan vóór de afslankpoging. Mensen realiseren zich dit niet en gaan (in dit voorbeeld) weer 2500 calorieën eten als ze op gewicht zijn. Als ze dit doen zullen ze langzaam weer aankomen, de volledige 10 kilo, en als ze niet oppassen, nog meer.

De vraag die ik mensen stel die snel willen afvallen is, wanneer had je voor het laatst het gewicht dat je nu wilt bereiken? Het antwoord op deze vraag is nooit ‘4 weken geleden’. Het antwoord is meestal járen geleden. Mijn volgende vraag is dan, is het realistisch te verwachten dat iets waar je jaren over gedaan hebt om het er aan te krijgen je er wel even in 4 weken af kan krijgen én houden?


Help! Hoe dan wel?

Ik zei het al: “Gezond afvallen gaat in een tempo van een halve tot een hele kilo gewichtsverlies per week”.

Gecontroleerd afvallen, om de ‘spaarstand’ te voorkomen

Ik bereken voor jou tot op de calorie nauwkeurig hoeveel jij moet eten om jouw afslankdoel te halen met een tempo van een halve tot een hele kilo per week. Feit; je gaat een periode lang minder eten dan je lichaam nodig heeft om op gewicht te blijven. Feit is ook dat ik jouw tekort nooit veel groter maak dan 500 calorieën per dag. Kijk eens bij mijn voorbeeld afslankplan, voor meer informatie over mijn werkwijze.

Inzicht krijgen in hoeveel en welk eten goed is voor jou

Terug naar ‘mijn 1500 calorieën’. In theorie kan dit op een dieet van alleen maar Magnums, als je er maar minder van eet in calorieën dan de calorieën die je nodig hebt.. In de praktijk zul  je je bij dit ‘dieet’ belabberd voelen en de hele dag honger hebben. Want een Magnum ‘vult niet’. En een Magnum bevat nauwelijks voedingsstoffen waar je iets aan hebt. Je zult dus voedingsstoffen te kort komen.

Dit is natuurlijk een overdreven voorbeeld. Ik wil er mee duidelijk maken dat gezond en gevarieerd eten in een periode waarin je wilt afvallen jou zullen helpen je doel te bereiken.  Gezonde voeding bevat vezels, onverzadigde vetten en lange keten koolhydraten welke je langer een verzadigd en vol gevoel geven. Afvallen zonder honger dus!. Je zal je ook fitter voelen als je gezond eet waardoor je de lastige momenten, die afvallen met zich meebrengt, beter aan kunt.

Aan de hand van jouw voedingspatroon bekijk ik waar jij gezondere voedingskeuzes kunt maken. Mede gericht op de doelstelling: gewicht verliezen zonder honger.

Dan rest me wel te zeggen dat helemaal zonder honger afvallen niet kan. Je creëert een energietekort voor je lichaam bij afvallen en dat gaat altijd gepaard met van tijd tot tijd honger. Maar met de juiste voedselkeuzes is de honger er maar af en toe en blijft hij controleerbaar. Je weet,  als je honger hebt, dat er altijd weer een voedende en verzadigende maaltijd op je wacht binnen een paar uur.

Ik kan je ook vragen je honger te onderzoeken. Persoonlijk vind ik dit een geweldig inzicht: herken je honger. Er bestaan wel 15 vormen van honger! En honger is niet het einde van de wereld, het is tijdelijk, het is het signaal (mits je gezond eet) dat jouw lichaam je reserves gaat gebruiken. En reserves gebruiken is precies waar het bij afvallen om draait.

Gecontroleerd afvallen, om spierafbraak te voorkomen

Ik meet niet alleen jouw gewicht maar ook je vet%. Zo kan ik zien of je hoofdzakelijk vet verliest of misschien toch ook spiermassa. Bij een tekort van 500 calorieën verwacht ik geen enorme spierafbraak maar het is altijd goed om in de gaten te houden wat er in je lijf gebeurt. Aanvullende spierversterkende oefeningen kunnen bijdragen aan spierbehoud tijdens afvallen. Spieropbouw zal niet voor de hand liggen als je minder eet dan je nodig hebt voor je onderhoud. Het kan wel zo zijn dat je je spieren die je al had beter gaat zien als het laagje vet dat er overheen zit dunner wordt.


Mocht je nog wel een goede reden weten om tóch te crashen? Laat het me vooral weten!

Deel via

One Response

Bedankt, je hoort binnen 2 werkdagen van mij!

Your email address will not be published. Required fields are marked *