Niets giftigs aan suiker maar liever minderen tijdens het afvallen

Suiker en afvallen in het kort

Er is bijna geen voedingsmiddel waar meer spookverhalen over bestaan dan over suiker.

Vol trots vertelde een kennis mij onlangs dat ze nu zelfgebakken versnaperingen maakt. Dit dient voor haar ter vervanging van ‘gewone’ versnaperingen als koek, snoep of chocola uit de winkel, want ze houdt van zoet. ‘En het mooiste?’ voegt ze eraan toe ‘Zonder suiker!’. ‘Ik heb het gezoet met alleen natuurlijke producten: gepureerde gedroogde dadels’. 

Ik weet dat deze dame wel een paar kilo wil afvallen. Ook weet ik dat ze met gezondheid (sporten, ontspanning, voeding) bezig is.

Ik probeer niet die zuurpruim te zijn die iemands’ inspanningen meteen de grond in praat. Dus bij het proeven van de verantwoorde snack zeg ik dat het erg lekker is, want dat is het, en complimenteer haar met de inspanningen die ze levert i.p.v. een pak koek uit de kast te trekken.

Maar wat mijn ‘feitjes-ik’ eigenlijk had willen zeggen is: kappen met die onzin:

  1. Alle suiker is natuurlijk.
  2. Het voornaamste ingrediënt van jouw gedroogde dadels is: suiker.
  3. Deze snack is erg lekker maar gaat je niet helpen af te vallen of gezonder te worden.

 

Alle suiker is natuurlijk

Wat is suiker? Eerst even terug naar ‘wat is voeding? Alles wat wij eten – en waar ons lichaam energie en bouwstoffen uit haalt – is opgebouwd uit (een combinatie) van koolhydraten, eiwitten en vetten. Suiker is een vorm van een koolhydraat. Koolhydraat-moleculen kunnen heel lang zijn, dan noemen we het bijvoorbeeld zetmeel. Koolhydraat-moleculen zijn er ook in korte varianten, hieronder valt wat wij noemen ‘suiker’. 

Suikers komen vooral voor in fruit, in mindere mate in groente en in granen. Alle suiker die wij eten, of deze nu in een Mars zit of uit een dadel komt, is natuurlijke suiker. In dit voorbeeld komt de suiker die in de Mars zit waarschijnlijk uit een suikerbiet. Een suikerbiet is gewoon een groente, of preciezer een ‘wortelgewas’.

Suiker wordt door planten gemaakt onder invloed van zonlicht, dit heet fotosynthese. En dat klopt dus ook want granen, groente en fruit zijn allemaal onderdelen van planten.

De ‘tafelsuiker’ of ‘kristalsuiker’ die je in je koffie stopt is dus een natuurlijk product van een natuurlijke groente, de suikerbiet. Daar kan niets onnatuurlijks aan zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld rietsuiker. Alleen dit komt niet uit die biet maar uit een rietachtige plant.

En melksuiker dan, de lactose? Die komt toch zeker niet van een plant? Jawel, van gras (of tegenwoordig ander veevoer) dat de koe at. Lactose is een aan elkaar gekoppeld suikermolecuul. Een suikermolecuul dat voorkomt in de plant die de koe at.

 

Suiker komt toch uit de suikerfabriek?

Suiker wordt niet gemaakt in een fabriek, het wordt er alleen gezuiverd. De suiker was er al. Die zat in die biet, weet je nog? Maar je doet liever geen blokjes biet in je koffie dus daarom wordt in de fabriek de suiker uit de biet ‘gezuiverd’. Dit zuiveren wordt raffineren genoemd. 

Geraffineerd heeft een heel slechte naam gekregen maar het is niets anders dan een pure stof (kristalsuiker) verkrijgen uit een mengsel van stoffen (de suikerbiet).

 

Gedroogde dadels zijn 90% suiker

De voedingsstoffen uit de gedroogde dadels uit de ‘verantwoorde’ snack van mijn kennis bestaan voor bijna 90% uit suiker. De suiker uit de dadel is exact dezelfde suiker als de suiker uit de biet. Alle planten kunnen namelijk maar 1 soort suiker aanmaken onder invloed van zonlicht. Planten kunnen die suikers nog iets ‘vervormen’ of aan elkaar koppelen tot andere suikers. Ons lichaam reageert op al die vormen van suiker hetzelfde. (Bron). 

Een uitzondering hierop is melksuiker, lactose. Dat ondergaat een verandering in de koe als deze de melk produceert. Veel mensen hebben (een gradatie van) lactose-intolerantie. Dat wil zeggen dat ze het enzym dat lactose afbreekt niet of minder produceren.

De plant kan suikermoleculen, nadat de plant ze gevormd heeft, bijvoorbeeld elkaar koppelen, dan ontstaat zetmeel. Zoals in aardappelen en granen. En wat doet jouw spijsvertering met zetmeel (gekoppelde suikers)? Die breekt het af naar…. Suikers! Want ons lichaam kan alleen suikers gebruiken als brandstof, niet hele zetmeelmoleculen.

Alle suikers en koolhydraten bevatten ook evenveel calorieën, namelijk 4 calorieën per gram suiker/koolhydraat.

 

Deze snack is erg lekker maar gaat je niet helpen af te vallen of gezonder te worden

Waarom ben ik toch altijd de brenger van slecht nieuws. Het maken van de snack gaf je waarschijnlijk ontspanning en het opeten genot. Maar je koekjes uit de winkel vervangen door een dergelijke snack gaat jou niet helpen af te vallen of gezonder te leven.


Dus we kunnen volop aan de suiker?

Dat heb ik niet gezegd. Want het is niet waar. Als je wilt afvallen is het verstandig goed op te letten wat je allemaal naar binnen werkt. Tot dusver logisch, denk ik. Het bewuste pondje gaat toch echt door het mondje.

Veel mensen willen er niet aan, maar een periode lang je eten bijhouden in een app of ander systeem is echt een hele goede eerste voorwaarde om gezond en blijvend gewicht te verliezen. Kijk daarbij naar wat je totaal naar binnen werkt; de calorieën. En let er ook op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Daarnaast, niet te veel koolhydraten (waaronder suikers) en niet te veel vetten.

Mijn advies aan mensen die willen afvallen: ga tegen de gezonde bovengrens aanzitten van het aantal gram eiwit dat je per dag mag/moet binnenkrijgen. Eiwitten verzadigen goed (je zit er lang vol van en gaan dus honger tegen). Lees hier meer over afvallen zonder honger. Daarnaast verminder je de kans op ongewilde spierafbraak tijdens het afvallen. Want je wilt vet verliezen bij het afvallen, geen spieren!

De aanbevolen dagelijkse hoeveel eiwit in je voeding ligt tussen de 10 en 25% van je totaalaantal calorieën. Zie ook mijn afslankplan voor een schematische weergave. Nu wordt het een beetje ingewikkeld maar hieronder een rekenvoorbeeld.

Stel jij wilt een halve kilo per week afvallen. Om dat te bereiken moet je ieder dag 500 calorieën minder eten dan je nodig zou hebben om op gewicht te blijven. Stel dat dit voor jou uitkomt op 2000 calorieën (2500 min 500).

Van die 2000 calorieën mag 25%, dus 500 calorieën, uit eiwitten komen. 1 Gram eiwit bevat 4 calorieën dus jij mag 125 gram eiwitten op een dag eten. Bij een calorie-aantal van 2000 zul je merken dat je behoorlijk bewuste keuzes moet maken in je voeding om die 125 gram eiwit te halen.

Let op, elke dag een halve kilo kip gaan eten is niet hoe het Voedingscentrum je adviseert aan je eiwitten te komen. In een gezond en volwaardig voedingspatroon komt de helft van de eiwitten uit plantaardige voedingsmiddelen zoals volkorengranen, bonen en noten.

 

Afvallen en suiker

Op het moment dat je naar die 125 gram eiwit op een dag streeft bij 2000 calorieën zul je merken dat er weinig ruimte overblijft voor voedingsmiddelen met veel koolhydraten (suikers). Je zult ook merken dat je voordat je ging afvallen waarschijnlijk veel minder dan 25% eiwitten binnenkreeg, misschien maar eerder die 10%. Die 10% is de veilige ondergrens. Sport je regelmatig of wil je afvallen, dan is de verstandig goed aandacht te besteden aan je eiwitinname.

Hoe ik het zie. Het is dus niet dat je weinig koolhydraten (suiker) moet eten om af te vallen maar dat het minder koolhydraten (suiker) eten een gevolg is van een reeks andere keuzes die je moet maken om af te vallen.

Samengevat komt het erop neer; eet minder calorieën, maar misschien wel meer eiwitten dan je deed voordat je ging afvallen. Als je je aan deze regels houdt dan gaat je koolhydraat (suiker) inname automatisch mee omlaag.

 

Is suiker verslavend?

Nee. Ons lichaam haalt zijn energie (brandstof) voornamelijk uit suiker. Het kan dus per definitie niet verslavend zijn. Een verhelderende uitspraak van een collega hierover: ‘Als suiker verslavend zou zijn, dan zouden we de suikerpot lepeltje voor lepeltje leegeten, toch?’

Het zijn de voedingsmiddelen om de suiker heen die verslavend-lekker gevonden worden. Suiker i.c.m. met vet zoals chocola, daar kunnen we bijna onmogelijk maar 1 stukje van nemen.

Maar dan nog is het niet verslavend zoals de term in de verslavingszorg gebruikt wordt. Je hebt niet steeds meer chocola nodig voor hetzelfde effect, toch? Dat is met alcohol en drugs wel het geval. Dit is een belangrijk onderdeel van de definitie van verslaving.

Omgekeerd, en dat is voor velen hoop ik goed nieuws, is het wel zo dat de zin in suiker (voedingsmiddelen met suiker die zo lekker zijn gemaakt dat je ernaar verlangt) afneemt als je een poosje minder of geen van deze voedingsmiddelen eet.


Samenvattend

Suiker is geen vergif. Suiker is onderdeel van de groep voedingstoffen die we koolhydraten noemen. Koolhydraten kunnen ook aan elkaar gekoppelde suikers zijn zoals zetmeel. Ons lichaam reageert hetzelfde op alle soorten suikers uit planten.

Suiker is een natuurlijk molecuul, dat door planten onder invloed van zonlicht wordt gemaakt.

Als je wilt afvallen is het een goed idee om je calorie-inname bij te houden en te beperken. Daarnaast wil je je eiwitinname niet beperken (en misschien zelfs opschroeven). Gevolg; je zult minder koolhydraten (suikers) gaan eten.

**************************************************************

Duizelen de eiwitten en de koolhydraten je voor de ogen, maar wil je wel graag weten wat je moet doen om verantwoord af te vallen? Bij mij heb je al een fitcheck voeding voor € 57,50. Check de details hier.

Toch meer begeleiding nodig en woon je ver weg? Stel je eigen pakket samen. Prijzen vanaf € 112,50. Je kunt consulten bijkopen wanneer je maar wilt. Online consulten zijn ook een optie. Je kunt zelfs een weegschaal huren voor de duur van het traject.

Deel via
Tags: No tags

2 Responses

Bedankt, je hoort binnen 2 werkdagen van mij!

Your email address will not be published. Required fields are marked *