De Afweging voedingsadvies op jouw lijf geschreven - Ijburg - Blog BMI wat heb je er aan

Je Body Mass Index (BMI) wat heb je er aan

Je Body Mass Index (BMI), wat heb je er aan?

Als je op deze pagina bent weet je vast al wat de Body Mass Index (BMI) ongeveer inhoudt. Toch nog even kort: jouw BMI is een rekenwijze om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Je deelt je gewicht in kg door je lengte in meters en nog een keer door je lengte in meters. Voor mij is dat bijvoorbeeld: 64/1,70/1,70= een BMI van 22,1. Daarmee bof ik, want voor de van oorsprong Europese (Indo-europese) mens ligt een gezonde BMI tussen de 18,5 en 25.

Nou dat lijkt me super nuttig, zo’n maat, hoor ik je denken. En dat is zo. Toch, is het met de BMI net zo als met vele andere (al dan niet wetenschappelijke) heilige huisjes. Soms moeten er een paar platgegooid of in ieder geval flink verbouwd omdat ze niet meer van deze tijd zijn.

De kritische lezer vraagt zich waarschijnlijk nog steeds af ‘wat dat dan zijn die van oorsprong Europese mensen of Indo-Europese mensen?’. Daarmee komen we meteen bij de belangrijkste tegenvaller van de Body Mass Index (BMI), namelijk dat is niet zo zwart/wit (sorry voor de zinspeling). Laat ik het zo samenvatten: mensen uit grote delen van Azië of Sub-Sahara Afrika hebben een ander afkappunt voor wat nog een gezonde BMI en dus een gezond gewicht is. Dit ligt bij hen bij 23.

Maar we wonen niet meer op de plekken waar we vandaan kwamen. En er zijn veel halfbloedjes, kwartbloedjes en wat geldt daar dan voor?

Ook houdt de BMI geen rekening met of jij veel spiermassa hebt. Een beetje ijzervreter die 3 keer per week naar de sportschool gaat heeft volgens de BMI al snel overgewicht, want spieren wegen meer dan vet.

Om maar weer even met mijzelf te spreken. Ik heb een BMI van 22,1. Dat ligt mooi in het midden van wat gezond is. Maar mijn vetpercentage (23%) ligt in de laagste 20% van wat een gezond vetpercentage is (gezond = tussen de 21 en 33% procent voor vrouwen van mijn leeftijd).

In theorie zou ik dus ondergewicht kunnen hebben qua vetpercentage terwijl mijn BMI nog gezond is. Sterker nog, ik zou op sterven na dood zijn.. met nog maar een kleine 5 kilo aan vet aan mijn lijf zouden de meeste lichaamssystemen compleet op hun gat liggen. Dit is te wijten aan het feit dat ik relatief veel spieren heb. Omgekeerd geldt voor mij dat ik nog een goed vetpercentage zou hebben bij een BMI van bijvoorbeeld 26.

Samenvattend, de BMI is een handige eerste incidator voor hoe jouw lijf er voor staat qua onder of overgewicht. Maar het loont de moeite om daar ook eens je vetpercentage bij te laten meten. Zeker als je van plan bent om af te gaan vallen. Dan is het nuttig om regelmatig je vetpercentage te laten bepalen. Zo kan je zien of je inderdaad vet verliest of dat je  misschien te snel afvalt wat spierverlies in de hand werkt. En dat laatste willen we niet!

Bij mij kan je een eenmalige fitcheck lijf laten doen voor € 57,50. Deze vertelt je, naast je gewicht en dus je BMI, ook wat je vetpercentage is. Aan de hand van die getallen, in combinatie met jouw levensloop qua gewicht, kan ik een mooi streefgewicht voor jou berekenen.

Mocht je daarna verdere begeleiding willen van mij, danwel op Ijburg, danwel (deels) online dan trekken we de kosten voor de fitcheck daar vanaf, want we gaan niets dubbel doen, dus ook niets dubbel betalen!

Deel via

Comments are closed.