duurzaam eten afvallen naar je streefgewicht voedselafdruk de afweging afvallen op ijburg verantwoord voedingsadvies overgewicht online peroonlijk gezond voeding

Duurzamer eten: afvallen naar je streefgewicht!

Duurzamer eten: afvallen naar je streefgewicht!

Om af te vallen moet je een periode minder eten dan je gewend was. Als je simpelweg dezelfde producten blijft eten maar dan minder dan ga  je automatisch duurzamer eten op het moment dat je gaat afvallen.

Dit klinkt niet schokkend denk ik, maar eerst toch nog even naar de orde-grootte. Want waar gaat het nou om. Hoeveel eten of calorieën bespaar je nu door af te vallen? Daarvoor moeten we kijken naar 1. De periode waarin het gewichtsverlies plaatsvindt en 2. De periode van gewichtsbehoud nadat je bent afgevallen.

Veel mensen beseffen het niet of weten het niet. Maar als je gaat afvallen en je wordt dus lichter dan heeft je lichaam ook minder calorieën nodig. Eigenlijk heel logisch. Je lijf moet harder werken om 100 kilo te verplaatsen en in stand te houden dan wanneer ditzelfde lijf 70 kilo zou wegen. Hoeveel scheelt dit nu? Nou, dit scheel behoorlijk veel. Voor een man met 30 kg overgewicht met een lengte van 1 meter 90 kan dit een volledige warme maaltijd (aardappelen, vlees en groente) per dag schelen.

Dus als deze man gaat afvallen naar zijn streefgewicht, hoeft (of mag?) hij de rest van zijn verdere leven bijna 600 calorieën per dag minder te eten dan hij deed toen hij 100 kilo woog. Als je dit terug rekent naar een jaar gaat dit om 200.000 calorieën per jaar. Om dit te berekenen heb ik de De herziene Harris en Benedict- formule van Roza en Shizgal uit 1984 gebruikt.

Voor mannen: 88,362 + (13,397 X G) + (4,799 X H) – (5,677 X L)

Daarnaast, om dit gewichtsverlies van 30 kilo te behalen moet deze man eerst ongeveer 200.000 calorieën minder eten. Dit zou kunnen over een periode van een ruim half jaar, want verantwoord afvallen gaat eigenlijk nooit sneller dan met 1 kilo per week.

Recent heb ik mijzelf verdiept in duurzamer eten en ik vond de uitkomst van deze rekensom gewoonweg schokkend. We nemen hier wel aan dat deze persoon zijn dieet niet inhoudelijk wijzigt maar gewoon van alles minder gaat eten. Als je van alles evenredig minder eet neemt je voedselafdruk evenredig af met het de afname van de genuttigde calorieën. Het gaat in dit voorbeeld om een vermindering van de calorie-inname van 20% en dus om een vermindering van de voedselafdruk van 20%.

Als je dan in gedachte neemt dat we in het Westen gemiddeld 80% meer voedselafdruk hebben dan er in de wereld per inwoner beschikbaar is dan is een afname van 20% van die 180% ontzetten veel. Je gaat van 180% naar 144%, dat is dan nog maar 44% teveel ipv 80% teveel! En het gebeurt onbedoeld want je doel was afvallen, niet duurzamer eten. 2 vliegen in 1 klap!

Dus: duurzamer eten: afvallen naar je streefgewicht! Doe je het niet voor jezelf? Doe het dan voor het milieu (en klimaat).

Benieuwd wat je nog meer kan doen om duurzamer te eten? Kom 15 januari naar de thema-avond duurzamer eten op Ijburg.

Deel via

Comments are closed.