blog intermittent fasting hype of hoop de afweging voedingsadvies en hulp bij afvallen 3

Intermittent fasting (IM). Hype, of hoop bij afvallen?

Intermittent fasting (IM). Hype, of hoop bij afvallen? Deel 2

Ik bespreek in een 2-luik-blog de IM methode waarbij het ontbijt wordt overgeslagen met vervolgens in deel 2 suggesties voor een methode die wel kan werken.

Waar waren we vorige week gebleven? De conclusie van dit bescheiden experiment is dat IM (in mijn geval het overslaan van het ontbijt) op zich geen methode is om af te vallen. Het gaat er om dat je in het totaal ook minder gaat eten.

Wat werkt dan wel?

Wat mij opvalt, in mijn dagelijkse praktijk is dat veel mensen die willen afvallen juist te weinig eten tijdens hun maaltijden. Gevolg; ze gaan veel tussen de maaltijden door eten en vaak ook ongemerkt eten want tussendoor. Het woord zegt het al, tussen de bedrijven door even je honger of trek stillen met makkelijk eten of -erger nog- net wat voor handen is.

Zorg dus dat je voldoende en goede voeding binnenkrijgt op gezette tijdstippen in de vorm van een echte maaltijd. Als jij geen top atleet bent kun je in principe toe met 3 maaltijden per dag. Probeer dit eens een tijdje. Veel mensen gedragen zich als koeien. Ze eten de hele dag kleine dingetjes, terwijl jezelf beperkten tot 3 eetmomenten jou veel meer structuur geven. Structuur die je nodig hebt om af te vallen. Mijns inziens is dit de enige vorm van intermittent fasting die echt helpt afvallen.

Stel jij bent een vrouw die 2000 calorieën nodig heeft om haar gewicht te behouden (oh ja, hier ga ik ook zeker nog een blog over schrijven, want hoe weet je dat nu weer?) en jij wilt afvallen? Trek en 500 calorieën van af en maak een plan voor hoe je die overgebleven 1500 calorieën over de dag gaat verdelen. Dit is deels persoonlijk maar over het algemeen is onze lunch uitgebreider dan ons ontbijt en ons diner uitgebreider dan onze lunch. Logisch gevolg in dit voorbeeld:

Ontbijt:                350 calorieën

Lunch:                  500 calorieën

Diner:                   650 calorieën

Denk er dan wel aan om je fruit bij je maaltijd te eten, want we gaan een poosje echt maar 3 keer per dag eten.

Maak jij lange dagen, heb jij een fysiek actief leven of heb jij gewoon meer eten nodig omdat je zwaarder of langer bent dan mijn voorbeeld? Dan kun je naar 4 of 5 maaltijd-momenten op een dag. Dat zouden bijvoorbeeld jouw fruitmomenten kunnen worden. Maar let op, alleen fruit is geen maaltijd, neem er iets met eiwitten bij of een handje noten. Zo combineer je de koolhydraten uit het fruit met eiwitten en/of vetten en ziet je lijf het wel als maaltijd. Gevolg; na het eten van een appel heb je na 30 minuten weer schreeuwende honge. Misschien wel meer dan voor het eten van de appel. Na het eten van een bakje kwark met een appel blijf je wel 2 uur verzadigd. Hetzelfde voor een handje noten naast je appel.

Benieuwd hoeveel calorieën jij zou moeten eten om je afslankdoel te behalen? Met de fitcheck voeding of fitcheck lijf beantwoord ik die vraag voor jou.

Deel via

Comments are closed.