intermittent fasting hype of hoop bij afvallen

Intermittent fasting (IM). Hype, of hoop bij afvallen?

Intermittent fasting (IM). Hype, of hoop bij afvallen?

 

Misschien is de top van de hype over dit onderwerp al weer voorbij, maar het leeft nog steeds merk ik in mijn praktijk: IM: een periode (uren, dagen) bewust niets eten met als belangrijkste doel afvallen. Werkt het? Is het verstandig? Werkt het op de lange termijn?

Ik bespreek in een 2-luik-blog de IM methode waarbij het ontbijt wordt overgeslagen met vervolgens in deel 2 suggesties voor een methode die wel kan werken.

 

IM methode: overslaan van het ontbijt

Zelf heb ik een  maand lang het ontbijt overgeslagen in het kader van IM. Wat ik vooral merkte was dat het mij rust gaf. Een soort serene berusting dat dit het was waar ik het mee zou moeten doen. Geen mueslirepen voor appelflauwtes, geen kwark voor de spieren maar gewoon teren op je lijf. Ik voelde me eigenlijk zelden flauw of licht in mijn hoofd. Het sporten in de ochtend ging ook best goed. Ik heb geen persoonlijke records neergezet op mijn nuchtere maag, maar tenslotte sport ik toch voornamelijk voor de ontspanning, niet voor een PR.

Ik koos er voor om tussen 22h00 en 14h00 niet te eten. Mijn lunch had ik dus om 14h00-14h30 en daarnaast nog een avondmaaltijd en nog iets lichts voor het slapengaan maar niet later dan 22h00 , mocht ik daar behoefte aan voelen die avond. Mijn gewoonte is 3 maaltijden en geen tussendoortjes (oh ja, daar ga ik ook nog over bloggen wat DAAR DE VOORDELEN ALLEMAAL VAN ZIJN!) dat werd nu dus een periode lang 2 maaltijden en geen tussendoortjes, alleen iets tegen de honger voor het naar bed gaan omdat ik met honger niet kan slapen en slapen zoooooh belangrijk is dat ik dat niet wil missen in ruil voor evt. gewichtsverlies.

De enige wijziging die IM voor mij inhield is dat ik mijn ontbijt en lunch heb samengevoegd tot 1 maaltijd om 14h30. Verder heb ik alles bij het oude gelaten. Ik logde daarvoor al wat ik at en ben dat blijven doen. Ik ben dus niet meer of minder gaan eten tijdens het IM. Wat merkte ik na 4 weken? Op de weegschaal helemaal niets! Wel had ik het idee dat mijn buik misschien wat platter was, echter, dat was ie al behoorlijk daarvoor. Bij nader inzien bleek mijn buik hooguit meer strakker te ogen, want in centimeters scheelde het ook niets.

De conclusie van dit bescheiden experiment is dat IM op zich geen methode is om af te vallen. Het gaat er om dat je in het totaal ook minder gaat eten. Dus zoals ik het gedaan heb, lunch en ontbijt samenvoegen en de rest bij het oude laten, heeft geen effect. Ik vond het serene effect best fijn maar of het opweegt tegen 16 uur per dag niets mogen eten? Voor mij niet want ik doe niet meer aan IM.


Wat werkt dan wel? Hierover volgende week meer in deel 2.

Nieuwsgierig naar hoeveel maaltijden per dag bij jou passen? Neem eens een kijkje bij mijn trajecten of consulten. Fitcheck voeding levert jou een maaltijdplan op waarbij wij samen onderzoeken en vaststellen wat het perfecte aantal maaltijden voor jou per dag is.

 

Deel via

Comments are closed.