Blogs over afvallen en voeding Blijf kalm en meet wat je eet de afweging afvallen afslanken ijburg online

Blijf kalm en meet wat je eet

Blijf kalm en meet wat je eet

Sinds enkele maanden volg ik de opleiding voor gewichtsconsulent. Het eerste dat we oefenen is het uitvragen en vastleggen van het eetpatroon van de cliënt. Face it, het is 2019, je kunt niet meer aankomen met voedsel-streeplijsten of notitieboekjes. Nee, de cliënt voert alles wat hij/zij eet direct digitaal in. Bij voorkeur in een app want die is ook zeer toegankelijk als je onderweg bent of op school of werk zit. Blijf kalm en meet wat je eet

 

Er zijn tientallen van deze apps en ze zijn niet allemaal van goede kwaliteit. Een gewichtsconsulent wordt aangeraden om met de app van het Voedingscentrum te werken. Een kritische houding is mij niet vreemd dus ik wilde zelf graag vaststellen of dit inderdaad de beste app is. In mijn zoektocht, naar de beste apps Googlede ik ‘calorieën tellen’. Dit leverde mij een hit naar een artikel op met de weinig verhullende titel ‘Calorieën tellen; zeven redenen waarom het ongezonde onzin is’. Niet precies waar ik naar op zoek was, maar een beetje ‘WWILFen’ sta ik mezelf graag toe en ik gaf me over aan het lezen van dit artikel.

 

Natuurlijk had ik aan de titel al kunnen afleiden dat ik hier niet met een geweldig goed geschreven, diepgaand artikel te maken heb. Maar ja, het stond bovenaan in Google, IK werd naar dit artikel geleid, dus het zou op zijn minst kunnen bijdragen aan mijn meningsvorming. Nou dat deed het, maar langs een heel andere lijn dan ik verwachtte. Dit artikel deed mij pijnlijk beseffen dat de boodschap zelf (wat wil ik overbrengen, waar sta ik voor, wat zijn mijn waarden) steeds verder ondergeschikt raakt aan de aandacht die de boodschap genereert (clicks, links, likes, thumbs-up onder je blog).

 

Dit is natuurlijk geen nieuw of door mij bedacht fenomeen. Zoveel en zolang mogelijk met je kop op TV komen is al jaren belangrijker dan een goed inhoudelijk verhaal. Echter, dit artikel, en misschien nog wel meer de lovende, strelende en dankbare commentaren ónder het artikel, lieten mij inzien dat je alles op jouw manier kunt uitleggen en verdraaien, en dit gaat nog makkelijker als je doelgroep kwetsbaar is. En wie is in dit geval de kwetsbare doelgroep? Mensen die kampen met gewichtsproblemen.

 

Slechts 10% van de pogingen tot gewichtsverlies slaagt langdurig. Dat is een vergelijkbaar slagingspercentage als met stoppen met roken. Afvallen en daarna op gewicht blijven is ‘a hell of a job’. Het wordt bovendien nóg lastiger naarmate je al meer pogingen om af te slanken hebt ondernomen.

 

Het in gang zetten en volhouden van een duurzame persoonlijke gedragsverandering is ontzettend moeilijk. Daar komt bij dat als het gaat om afslanken en op gewicht blijven er wel honderden sub-gedragingen, patronen en gewoontes meespelen in het resultaat. We nemen een vrouw, 40 jaar, al jaren te zwaar maar de laatste jaren WEER zwaarder geworden. Voor het gemak stellen we dat voor deze vrouw 20 jaar van gedrag en gewoonten er toe hebben geleid dat ze nu 15 kilo te zwaar is. Als zij blijvend wil afslanken moet ze alle gedragingen die zij heeft opgebouwd gedurende 20 jaar die er aan hebben bijgedragen dat ze nu te zwaar is, veranderen. Niet tijdelijk even opletten wat je eet, een extra rondje hardlopen of feestjes mijden, maar duurzaam alle gedragingen die hebben geleid tot overgewicht doorzien en vervangen door gewoontes die ervoor zorgen dat je afslankt en op gewicht blijft. Ik denk dat niemand staat te juichen om een uitdaging als deze zelf aan te gaan.

 

Wat is een gewoonte die er voor zorgt dat je afslankt  en op gewicht blijft? Hij is heel simpel, niet meer (of bij afvallen zelfs minder) eten dan je nodig hebt. En hoe moet dat dan? Blijf kalm en meet wat je eet! Je zult hiervoor een periode lang moeten bijhouden en dus optellen wat je eet. Langzamerhand zul jij door gaan krijgen hoeveel eten je doorgaans nodig hebt. Als je eenmaal vertrouwd bent met wat jij mag of moet eten om af te vallen en vervolgens op gewicht te blijven, hoef je niet meer te tellen. Je weet dan gewoon hoeveel kcal de voedingsmiddelen en die jij doorgaans gebruikt bevatten. Je weet hoe vaak en hoe veel je moet of mag eten en je weet hoe je in balans kunt blijven door een overdadige dag of periode te compenseren met een meer sobere dag of periode. En als je weer even orde op zaken of zekerheid wilt, voer je gewoon weer een paar dagen in wat je eet.

 

Het invoeren van wat je eet in een app is misschien even wennen. Daar komt nog bij dat je je eten vaak zult moeten wegen voordat je betrouwbaar kunt invullen wat je hebt gegeten. Dit moeten we niet over-dramatiseren. Voor het verbluffende bedrag van 11 euro heb je bij Bol.com een digitaal weegschaaltje. Dit item van vernuft zal gedurende een periode van afvallen jouw beste vriend in de keuken zijn. Doorkrijgen wat je zoal naar binnen werkt op een dag is zó leerzaam, dat het wegen en loggen in het niet valt bij wat het je oplevert. Om een voorbeeldje van een inzicht te geven; Lekker he, een flinke scheut olijfolie door de salade, en het is toch ook zo gezond? Jazeker, olijfolie zit vol onverzadigde vetten die je helpen je cholesterolniveau gezond te houden. Maar hoeveel is die ‘scheut’? Is dit 1 eetlepel, of zijn het er wel 4? Als het er 4 zijn, besef je dan voor eens en voor altijd dat dit 360 kcal zijn. Voor onze 40 jarige vrouw uit het voorbeeld is dit pakweg al meer dan 1/5 van de totale kcal die zij op een dag mag binnenkrijgen, mits zij wil afvallen.

 

Maar wat is nu het gemene aan ons artikel ‘Calorieën tellen; zeven redenen waarom het ongezonde onzin is’? Het speelt in op het feit dat mensen van nature niet willen veranderen. Mensen zijn ‘gewired’ om alles bij het oude houden. Dit wordt in het bedrijfsleven geweldig geïllustreerd door complete afdelingen ‘verandermanagement’ in het leven te roepen bij fusies of overnames. De werknemers willen namelijk niets anders gaan doen. Zij hebben niet om een fusie gevraagd, zij willen alles bij het oude houden. Dit fenomeen is zo ingeburgerd in het bedrijfsleven dat er dus complete change-teams worden opgezet om die arme werknemers te begeleiden bij de op handen zijnde veranderingen.

 

Terug naar de doelgroep van het artikel  ‘Calorieën tellen; zeven redenen waarom het ongezonde onzin is’; mensen die willen afvallen. Zij willen in de eerste instantie geen lepels Brinta wegen of eetlepels olijfolie afstrijken. Dus hoe fijn is het als je iemand tegenkomt die onderschrijft dat dat niet hoeft. Sterker nog, dat het zelfs schadelijk is om calorieën te tellen. Dat is geweldig! Zie je wel, dat geneuzel, nergens voor nodig! Dikke LIKE eronder en we gaan ons de rest van de dag superieur en tevreden voelen.

 

Als  ‘Calorieën tellen; zeven redenen waarom het ongezonde onzin is’ dan nog feitelijke en relevante punten zou aandragen om aan te geven dat calorieën tellen niet werkt of schadelijk is, dan kunnen lezers zelf de keuze maken of ze wel of niet willen gaan wegen en loggen. Maar dit artikel geeft ter onderbouwing van de stelling helaas een overdaad aan onjuist- en onvolledigheden. Aanvullend, wordt er een scala aan drogredenen in de strijd gegooid om de arme lezer te ontgoochelen.

 

Als ik vervolgens met een artikel kom waarin ik schrijf wat wel werkt (dit 3 luik van artikelen), klikken die mensen snel door, want ze willen het niet weten, ze willen een makkelijke oplossing. Een oplossing die zo min mogelijk veranderingen van hen vraagt.

 

Als het gaat om de aanschaf van een nieuwe LEDtv, waar je op vakantie moet of welke rashond het beste bij jou past, zou ik denken, prima lezer, laat je maar bedotten. Trap er maar in, ga maar lekker veel geld uitgeven en dit artikel nog LIKEN ook. Doe wat je niet laten kunt. Maar het gaat hier om mensen hun gezondheid. En daar zit hem voor mij het pijnpunt. Wat geeft iemand (de auteur) het recht om onwaar- en onjuistheden in te zetten om mensen de kans op een betere gezondheid te ontnemen. Met als enige doel, likes en clicks en de verkoop van haar nieuwe boek. Nou daar komt ie, iedereen heeft dus dit recht. En iedereen is hier aan overgeleverd. Ik hoop de lezers van dit blog bagage mee te geven zodat ze zich door dit soort artikels niet van de wijs laten brengen, maar gaan doen wat werkt, wat nodig is en waar ze zich duurzaam beter van gaan voelen. Start in ieder geval een periode met: Blijf kalm en meet wat je eet!

 

 

 

Deel via

Comments are closed.